SKAPA ELLER ATT GAPA

Lördag 5 februari

Tyvärr blev det ju så att det mesta som faktiskt hände i Jokkmokk råkade vi missa. Marknaden fanns ju såklart, men teatrar, konserter osv missade vi. Antingen kom vi för sent eller så blev det inställt, vilket var tråkigt. Fattar faktiskt inte hur vi lyckades. Men just innan vi skulle fara hem fick vi se lite jojk-battle med Dogge Doggelito. Samer tycker jag är riktigt häftiga och jag skulle så gärna vilja veta mer om dem. Gillar deras färgglada kläder och deras skor med sån där knorr längst fram.
På kupan handlade jag ett par okidoki-skor för 25 spänn.
När vi åkte bil förundrades vi, även fast vi bott här hela våra liv, över det klimat vi faktiskt lever i - i utkanten av ett permafrostområde. Det var verkligen vitt vitt vitt överallt och det var så stelt, fruset och dött.

Natten 5 januari

Åh jag är så pirrig i magen och peppad ut i benen och armarna. Har varit en go' kväll hos Elsa, mycket planerande hit och dit men nu är det bestämt: den 23 april åker jag för första gången i mitt liv på en egen resa med mina vänner och det känns så underbart som det kan bli. (Dock så har jag ju faktiskt varit utan föräldrar på klassresan till Göteborg och under gospelfestivalen i Stockholm, men dom räknas ju inte.)

Halv sju på morgonen på en röd dag kommer vi att kliva av på t-centralen. Då ska vi leta reda på en plats med fin utsikt över staden och bevaka dens uppvaknande. Det kommer bli mäktigt.

Imorgon ska jag till Jokkmokks marknad, där jag aldrig har varit förut. Det enda den får mig att tänka på är kyla och renskinn. Men folk säger att det är himla mysigt och en fet upplevelse att vara där, så nu har jag höjt förväntningarna en aning. Ska faktiskt bli fettttttt att fara dit! Ser mest framemot samisk modevisning och sånt där jättemumsigt bröd gjort i bagarstugor, som jag har hört talas om att det ska finnas.

Skepp och hoj, långkalsong! Nu måste jag sova.

Torsdag 3 februari

Idag fikade jag på Krokodil alldeles ensam. Med min ipod, en kopp kaffe, och min nya bok 'Gå inte ensam ut i natten'. Lustig titel tycker jag men än så länge är den faktiskt bra. Det var kul att fika själv. Jag kände mig vuxen.

"What's that look you're giving me?"
"That's not a look. It's just... my face."

Från mitt femtonårskalas.

Imorgon ska jag, Elsa och Sofia planera våran Stockholmsresa och på lördag åker jag på Jokkmokks marknad.
Fett!

Onsdag 2 februari

Till sist men absolut inte minst åkte vi till Bangkok-gröten.

Där bar alla skoluniform som jag ju tycker är jättefint. Jag köpte en plisserad skoluniformskjol faktiskt.

Skulle fota Julia och mamma. Blev lite misslyckat.

Byggnaden till höger (MBK) var ett baotastort varuhus som vi var in i.

Vi åt sushi på en restaurang där man var tvungen att boka sig in och där man bara fick sitta en timme och femton minuter, sedan var man tvungen att gå för då skulle några andra ta platserna. Den var poppis. Och suuupergoood.

Maten kom på rullband och man satt mittemot massa thailändare. Vi var de enda med västerlänskt utseende där och eftersom det var första gången för oss på ett sådant ställe var vi ganska förvirrade. Det tog liksom ett tag att lära sig systemet. De var till och med några som fnissade åt våra ansikten. Men det var kul!

Mamma drack något lustigt.

Rulltrappan till skytrain (som tunnelbana fast i luften).

Han sålde egenritade t-shirts. Mycket snygga!

Vi åkte båt tvärs över floden med många skolbarn.

Vi besökte ett buddistiskt tempel.

Det var kul att se riktiga munkar. Det roligaste var att jag såg någon här och där som rökte, fotade med digitalkamera, drack vatten med sugrör och som bar, som ni ser här, paraply. Jag hade av någon anledning fått för mig att de inte har några ägodelar alls, men det var ju något jag bara inbillat mig.

Äckligt kött, om jag får säga så...

Det var den resan. Människorna var bland det bästa, tycker jag. De var så väldans söta och små.
Nästa gång jag åker till Asien vill jag till TOKYO ♥♥♥

Tisdag 1 februari

En månad på 2011 har gått. Och det känns fett.

Jag vill lyssna på French Cowboy i mitt rum ända tills det är vår ute. Tills man känner den där doften och tills man kan cykla utan att frysa och slira.